1 Heart It

Värsta språket

En större del av dagen så har jag suttit framför min dator och tittat igenom hela säsong 2 av Värsta Språket.
Ett otroligt roligt och intressant program. Jag rekomenderar det och håller tummarna för att svt kommer börja sända det igen. Fast jag hoppas på en helt ny säsong då. 
Jag har lärt mig så himla många nya ord och begrepp! Det är ju askul hur man både kan lära sig saker och ha kul samtidigt. Det låter väl väldigt ostigt. Men skulle Fredrik Lindström ha varit min svenskalärare i gymnasiet hade jag nog både kommit på fler lektioner, antecknat mer och varit en gladare elev.Jag njöt av svenskalektionerna i högstadiet då vi hade läreare som tyckte om sitt yrke och verkligen ville dela med sig av sin kärlek till språket. Inte nån översittare som använder sig av härskarteknik. Min svenskalärare i gymnasiet brydde sig inte ett piss om oss elever. Det var lite trist faktiskt. 
 
Men man kan ju lära sig själv efter skolan också. Nu har jag verkligen börjat digga det här med ord. Hur man kan göra en mening rikare och fylligare genom att baar använda lite synonymer då och då. 
 
Satt och skrev ner några ord och begrepp på postit lappar, som jag smällde upp på min vägg. Ska nog fortsätta skriva ner ord som jag tycker om. Göra det till en liten hobby. Men bara en liten. 
 
 
 
Knulson : Trycka samman. Från detta ord härstammar knulla
 
Gona sig: Ha det skönt, må gott, gosa
 
Runda ord: Könsrelaterade "fula ord" (om man nu tycker att t.ex kuk, fitta och knulla, är fula ord)
 
Ställ: Outfit
 
Byråkratsafari: Att bli hänvisad runt på olika myndigheter
 
Tvesovla: Ha dubbla pålägg på mackan
 
Stödmacka: Smörgås som förtärs under tiden annan komplex mat tillagas. 
 
 
 
Rolig fakta

"Runda ord" myntades i samband med att Per Oscarsson och Claes och Pye Engström i tv diskuterade ordet knulla, som de menade trots allt var ganska runt och gosigt.
 
 
1 Frida:

Haha det heter ju dubbelsovla för fan! Ett välanvänt uttryck hos Pettsons

Svar: Nä för det heter tvesovla! Så det så!! *lipar* <3
Lejonmyggan