1 Heart It

Fy satan!

Nä nu har det gått alldeles för låg tid sen jag bloggade!
Detta blogginlägg hade jag tänkt skriva för några veckor sedan när jag hade varit i stan och kollat i affärer med mamma. Men latheten tog över. Idag har jag inget vettigare för mig så nu kör vi!
 
Som sagt så var jag o mamma i stan o glodde i affärer. Mor min skulle in på H&M och kolla på något plagg, när jag fick syn på något så jävla smaklöst så jag var tvungen att skrika högt i butiken. 
 
När vi genade genom barnavdelningen så såg jag nämligen sport-bhar till BARN! Vad fan är det som händer med vår värld?!?! Sen när behöver barn ett plagg som håller brösten på plats?? Alltså det var inte till 12-13 åringar utan till typ barn mella 7 och 12... Jag tycker att det är helt sjukt! Bredvid barnens sport-avdelning *spyr* så hade årets badkläder också fått ta plats. Det var små små bikinis som såg ut att vara för vuxna. Men icke. Dessa ska barn ha på sig. Små treanglar som ska täcka brösten på små barn. Små barn som man vill göra till små vuxna. Jag får ont i magen när jag tänker på det. 
 
Som tonåring tänkte jag dagligen på mina bröst. Hoppades att de en dag skulle ebli större. Att jag skulle få se ut som en kvinna någon gång. För enligt samhället jag lever i så är bröst = kvinna. Större bröst = bättre kvinna. Det var jobbigt nog som tonåring att vara påverkad av idealet så varför i helvete vill vi pracka på det på barn som egentligen inte borde tänka på så mycket mer än att ha kul, ha bra med kompisar och ha en härlig familj?
Varför vill vi ge dem ångest och ge dem chansen att börja ifrågasätta varför deras kroppar inte växer som dem "ska"? För barn är inte dumma i huvudet. Klart att de fattar vad en bikini och en sport-bh är till för. De är till för att täcka. Täcka något som de än inte har. När jag var liten så föredrog mamma att jag badade naken, i trosor eller i baddräkt. Jag hade kanske en bikini nån gång som var en stor fyrkant över en större del av min bål. Den bikinin sexualliserade inte min kropp på det sättet som dessa små treanglar gör med dagens barns kroppar.
 
Det är här jag vill fråga klädesmärkena; Varför vill ni sexuallisera barns kroppar?
 
Under hoodien så ser ni... INTE OK!
 
 
 Jag vill spy över hela skiten
1 Anonym:

Kan inte göra annat än hålla med dig! Barbdomen är så kort! Låt barn får vara barn. Tids nog måste man bli tonåring och fäktas med kroppsdemonenerna , sociala medier, reklam, och hela samhället som har åsikter hur man bör se ut!